Idén július 1-től a bankoknak részletes ESG (környezeti, társadalmi és irányítási) adatokat kell bekérniük a vállalati hiteligénylőktől. Első körben az 500 millió forintnál nagyobb kölcsönért folyamodó vállalatoknak kell felkészülniük, de hosszabb távon az ESG-szempontok a hitelbírálati folyamat szerves részévé válhatnak. Azok a cégek, amelyek időben megkezdik a fenntarthatósági stratégiájuk kidolgozását, versenyelőnybe kerülhetnek.
Mit jelent ez a vállalatok számára?
A Magyar Nemzeti Bank (MNB) új ESG-ajánlása alapján a bankoknak a hitelbírálati folyamat során ESG-adatokat kell gyűjteniük vállalati ügyfeleiktől. Ennek célja, hogy a pénzügyi intézmények pontosabb képet kapjanak a hitelezési kockázatokról, figyelembe véve a fenntarthatósági szempontokat is.
Bár jelenleg az ESG-adatgyűjtés csupán adminisztratív kötelezettség, hosszabb távon várhatóan a bankok döntéshozatalának szerves részévé válik. Ez azt jelenti, hogy a fenntarthatósági szempontok hatással lehetnek a hitelek feltételeire, például a kamatokra vagy a finanszírozási lehetőségekre.
A vállalatoknak ezért érdemes már most átgondolniuk ESG-stratégiájukat, hogy elkerüljék az utolsó pillanatos kapkodást, amikor a bankok már a konkrét fenntarthatósági teljesítmény alapján is rangsorolhatják az ügyfeleket.
Hogyan készülhetnek fel a vállalatok?
Az ESG-adatgyűjtés nem csupán egy egyszeri kérdőív kitöltését jelenti, hanem egy átfogó szemléletmódváltást is igényelhet a vállalatok részéről. Az alábbi lépések segíthetnek a felkészülésben:
- Strukturált ESG-stratégia kialakítása
A vállalatoknak érdemes már most kidolgozniuk egy átfogó fenntarthatósági stratégiát, amelyben világos célokat és mérőszámokat határoznak meg. Egy ESG-stratégia részeként érdemes felmérni a cég karbonlábnyomát, energiahatékonysági intézkedéseit és társadalmi felelősségvállalási tevékenységeit. - Energiafogyasztási és kibocsátási adatok rendszerezése
Az egyik legfontosabb adatcsoport a vállalatok energiafelhasználása és üvegházhatású gázkibocsátása lesz. Azok a cégek, amelyek eddig nem mérték pontosan kibocsátásaikat vagy energiafogyasztásukat, érdemes mielőbb elkezdeniük az adatgyűjtést, mivel ezek az adatok kulcsfontosságúak lehetnek a hitelbírálat során. - Fenntarthatósági célok meghatározása
Egy jól megfogalmazott ESG-stratégia része az is, hogy a vállalat világos célokat tűz ki maga elé. Például csökkenti a kibocsátásait, növeli az energiahatékonyságot vagy fenntarthatóbb beszállítói láncot alakít ki. Ezek az információk nemcsak a banki kérdőív kitöltésénél lesznek hasznosak, hanem hosszabb távon a vállalat versenyképességét is növelhetik.

Milyen előnyei lehetnek a jól előkészített ESG-stratégiának?
Bár az ESG-adatszolgáltatás elsődlegesen kötelező adminisztratív lépés, a vállalatok számára több előnyt is kínálhat:
- Kedvezőbb hitelfelvételi lehetőségek
A jól kidolgozott ESG-stratégiával rendelkező vállalatok előnyben részesülhetnek a banki hitelbírálat során, hiszen a pénzintézetek hosszabb távon is alacsonyabb kockázatúnak tekinthetik őket. - Jobb vállalati megítélés
A fenntarthatóság egyre fontosabb szempont a piacon. A tudatos ESG-megközelítés nemcsak a bankok, hanem a partnerek, beszállítók és ügyfelek szemében is pozitív megítélést eredményezhet. - Versenyelőny a piacon
Az ESG-szempontok egyre nagyobb szerepet kapnak az üzleti döntésekben. Azok a vállalatok, amelyek proaktívan felkészülnek, nemcsak a hitelezés terén kerülhetnek előnybe, hanem a piaci versenyben is megerősíthetik pozíciójukat.
Ha a céged is érintett, most érdemes elkezdeni a felkészülést – mert a jövő pénzügyi döntéseiben az ESG már nemcsak egy szempont, hanem kulcstényező lehet.
Képek illusztrációk. Forrás Canva