Júliustól új kihívás a cégeknek – ESG-kérdőív dönthet a hiteledről!

Idén július 1-től a bankoknak részletes ESG (környezeti, társadalmi és irányítási) adatokat kell bekérniük a vállalati hiteligénylőktől. Első körben az 500 millió forintnál nagyobb kölcsönért folyamodó vállalatoknak kell felkészülniük, de hosszabb távon az ESG-szempontok a hitelbírálati folyamat szerves részévé válhatnak. Azok a cégek, amelyek időben megkezdik a fenntarthatósági stratégiájuk kidolgozását, versenyelőnybe kerülhetnek.

Mit jelent ez a vállalatok számára?

A Magyar Nemzeti Bank (MNB) új ESG-ajánlása alapján a bankoknak a hitelbírálati folyamat során ESG-adatokat kell gyűjteniük vállalati ügyfeleiktől. Ennek célja, hogy a pénzügyi intézmények pontosabb képet kapjanak a hitelezési kockázatokról, figyelembe véve a fenntarthatósági szempontokat is.

Bár jelenleg az ESG-adatgyűjtés csupán adminisztratív kötelezettség, hosszabb távon várhatóan a bankok döntéshozatalának szerves részévé válik. Ez azt jelenti, hogy a fenntarthatósági szempontok hatással lehetnek a hitelek feltételeire, például a kamatokra vagy a finanszírozási lehetőségekre.

A vállalatoknak ezért érdemes már most átgondolniuk ESG-stratégiájukat, hogy elkerüljék az utolsó pillanatos kapkodást, amikor a bankok már a konkrét fenntarthatósági teljesítmény alapján is rangsorolhatják az ügyfeleket.

Hogyan készülhetnek fel a vállalatok?

Az ESG-adatgyűjtés nem csupán egy egyszeri kérdőív kitöltését jelenti, hanem egy átfogó szemléletmódváltást is igényelhet a vállalatok részéről. Az alábbi lépések segíthetnek a felkészülésben:

  • Strukturált ESG-stratégia kialakítása
    A vállalatoknak érdemes már most kidolgozniuk egy átfogó fenntarthatósági stratégiát, amelyben világos célokat és mérőszámokat határoznak meg. Egy ESG-stratégia részeként érdemes felmérni a cég karbonlábnyomát, energiahatékonysági intézkedéseit és társadalmi felelősségvállalási tevékenységeit.
  • Energiafogyasztási és kibocsátási adatok rendszerezése
    Az egyik legfontosabb adatcsoport a vállalatok energiafelhasználása és üvegházhatású gázkibocsátása lesz. Azok a cégek, amelyek eddig nem mérték pontosan kibocsátásaikat vagy energiafogyasztásukat, érdemes mielőbb elkezdeniük az adatgyűjtést, mivel ezek az adatok kulcsfontosságúak lehetnek a hitelbírálat során.
  • Fenntarthatósági célok meghatározása
    Egy jól megfogalmazott ESG-stratégia része az is, hogy a vállalat világos célokat tűz ki maga elé. Például csökkenti a kibocsátásait, növeli az energiahatékonyságot vagy fenntarthatóbb beszállítói láncot alakít ki. Ezek az információk nemcsak a banki kérdőív kitöltésénél lesznek hasznosak, hanem hosszabb távon a vállalat versenyképességét is növelhetik.

Milyen előnyei lehetnek a jól előkészített ESG-stratégiának?

Bár az ESG-adatszolgáltatás elsődlegesen kötelező adminisztratív lépés, a vállalatok számára több előnyt is kínálhat:

  • Kedvezőbb hitelfelvételi lehetőségek
    A jól kidolgozott ESG-stratégiával rendelkező vállalatok előnyben részesülhetnek a banki hitelbírálat során, hiszen a pénzintézetek hosszabb távon is alacsonyabb kockázatúnak tekinthetik őket.
  • Jobb vállalati megítélés
    A fenntarthatóság egyre fontosabb szempont a piacon. A tudatos ESG-megközelítés nemcsak a bankok, hanem a partnerek, beszállítók és ügyfelek szemében is pozitív megítélést eredményezhet.
  • Versenyelőny a piacon
    Az ESG-szempontok egyre nagyobb szerepet kapnak az üzleti döntésekben. Azok a vállalatok, amelyek proaktívan felkészülnek, nemcsak a hitelezés terén kerülhetnek előnybe, hanem a piaci versenyben is megerősíthetik pozíciójukat.

Ha a céged is érintett, most érdemes elkezdeni a felkészülést – mert a jövő pénzügyi döntéseiben az ESG már nemcsak egy szempont, hanem kulcstényező lehet.

Képek illusztrációk. Forrás Canva

Kapcsolódó tartalom

Iratkozz fel hírlevelünkre!

Szeretnél elsőként értesülni az ESG legfrissebb híreiről és trendjeiről? Iratkozz fel hírlevelünkre, és maradj naprakész a fenntarthatóság világában!