a group of different social media logos

Kiderült melyik közösségi média platform a legszennyezőbb! – Közösségi média mérést indított a Carbon.Crane – és igen, ott lesznek az ESG Summiton is

Sajtóközlemény

Ha évente csak egy órát TikTok-ozunk azzal több, mint 21 kilogramm CO2e-t generálunk. A videós tartalmak térnyerése még nagyobb energiaigényt követel, ami a karbonlábnyom növekedését fogja előidézni. A Carbon.Crane magyar startup, ami a Bureau Veritas által validált mérési és analitikai megoldásával segíti a weboldalak CO2e mérését, optimalizálását és folyamatos monitorozását létrehozott egy oldalt, ahol megnézhetjük, hogy az egyes közösségi média platformoknak mekkora karbonlábnyomuk van. Május végéig pedig közösségi média mérést folytatnak, hogy megnézzék átlagosan milyen arányban használjuk az egyes platformokat és ebből eredően mekkora a közösségi média lábnyomunk.  

Aggódnunk kellene?

A Carbon.Crane weboldalán a 10 legtöbbet használt közösségi média felület karbonlábnyomát mérhetjük le. Nincs más dolgunk, mint beírni, hogy naponta hány percen keresztül görgetünk az Instagramon, a YoutTube-on vagy épp a TikTokon. A legszennyezőbbnek a TikTok bizonyult, hiszen egy óra használat 57,6 g CO2e-t termel – ez nagyjából annyi, mint egy 400 méteres autóút egy benzines autóval.¹ A legkörnyezetbarátabb platform a Linkedin, amellyel ugyanennyi idő alatt csupán 28,2 g CO2e-t bocsátunk ki. Ennek valószínűsíthető oka az, hogy a TikTok videós tartalmai a legkevésbé fenntarthatóak, ezzel szemben a Linkedin hagyományosan szöveges posztokra épít. Az elmúlt időszakban azonban ezen a platformon is egyre több kép és videó jelenik meg, így várhatóan nőni fog e platform kibocsátása is. A TikTokhoz hasonlóan kiemelkedően szennyező az Instagram is. Ha egy év során minden nap egy órán át használjuk, azzal két Budapest-Bicske közötti oda-vissza autóút kibocsátását termelhetjük ki teljesen észrevétlenül.

Egyes platformok karbonlábnyoma óránként:

  • TikTok: 57.6 g CO2e
  • Reddit: 55.2 g CO2e
  • Youtube: 52.2 g CO2e
  • Instagram: 52.2 g CO2e
  • Pinterest: 39.6 g CO2e
  • Snapchat: 39 g CO2e
  • Facebook: 37.8 g CO2e
  • X (Twitter): 31.2 g CO2e
  • Twitch: 30.6 g CO2e
  • Linkedln: 28.2 g CO2e

Most bárki ingyenesen kiszámolhatja saját közösségimédia-használatának karbonlábnyomát

A carbonclass.io/socialmedia oldalon elérhető online kalkulátor segítségével bárki megnézheti, hogy a személyes közösségimédia-használata mekkora környezeti terhelést jelent. Az eszköz június 13-ig ingyenesen használható, majd az eredményeket a cég a platformjain fogja közölni. Így szeretnének egy képet adni arról, hogy milyen arányban és átlagosan mennyi ideig használják a magyarok az egyes közösségi média platformokat és azok mennyi CO2e kibocsátással járnak.

Láthatatlan(nak) hitt probléma

Ha a tömegközlekedésen egy pillanatra felnézünk a mobilunkból, láthatjuk, hogy minden utas mélyen belemerül a képernyőbe. Annak ellenére, hogy a legtöbben azt hisszük, hogy nem függünk a mobilunktól, a számok mást mutatnak. Az Oberlo kutatása szerint átlagosan 34 óra 15 percet töltünk a TikTokon egy hónapban, ezt szorosan követi a YouTube havi 29 óra 21 perccel. A dobogó harmadik fokára a Facebook került, havi 18 óra 44 perccel.2 Csak a legnépszerűbb platformokon egy átlagos felhasználó több, mint 3 napot tölt el egy hónapban, ami önmagában is ijesztő adat. A TikTok ennyi idő alatt közel 2 kg, a YouTube 1,5 kg, a Facebook pedig 700 g CO2e kibocsátást eredményez. Ez azt jelenti, hogy csak a három legtöbbet használt közösségi média felületen keresztül egy hónapban annyi CO2e-t bocsátunk ki, mintha 6 nagymosást indítanánk el 40 fokon.3

“Talán parányinak tűnhetnek a közösségi média csatornák egyórás használatra számított kibocsátási értékei, de elképesztően nagy felhasználói számokkal kell aztán megszorozni ezeket. Nem beszélve arról, hogy nézőként nem 60 percet szoktunk tölteni ezeken a felületeken. Szinte minden digitális karbonlábnyomot generáló eszköz esetében hasonló a képlet, ezért sem mindegy, hogy mennyi ideig, milyen eszközről és milyen beállításokkal – például felbontással – fogyasztjuk ezeket a tartalmakat. Legutóbb az UNICEF Klímahősök konferenciáján mértünk közösen a résztvevőkkel közösségi média karbonlábnyomot, pillanatok alatt jutottunk el a grammoktól a tonnákig.” – mondta el Huszics György a Carbon.Crane társalapítója.

Hogyan termelnek szén-dioxidot az online platformok?

Minden alkalmazás, vagy weboldal szervereken fut, ezeknek a működéséhez áramra van szükség. Jelentős különbség van aközött, hogy egy fekete-fehér szöveges weboldalt szeretnénk betölteni, vagy egy színes, hangot is lejátszó videót, hiszen utóbbinak sokkal nagyobb a szerver- és tárhelyigénye. Minden egyes kattintással, betöltéssel információt kérünk le a szerverekről, ezáltal folyamatosan energiát használunk fel. Emellett nem elhanyagolható az sem, hogy az eszközeinket is árammal működtetjük: ha folyamatosan TikTok vagy YouTube videókat pörgetünk, sokkal többször kell töltenünk a telefonunkat, mintha csak az eredeti funkciójára használnánk.

 Források

1:https://theicct.org/publication/co2-emissions-new-pv-europe-car-manufacturers-performance-2023-sept24/?utm_source=chatgpt.com

2: https://www.oberlo.com/statistics/average-time-spent-on-social-media

3: https://www.co2everything.com/co2e-of/washing-load-40c-with-dryer

Sajtókapcsolat

Belayane Najoua

[email protected] / [email protected]

+36305394383

A Carbon.Crane története

A Carbon.Crane egy magyar startup, amely világszinten egyedi megoldást kínál a digitális karbonlábnyom csökkentésére és az energiahatékonyság javítására. A Bureau Veritas által validált módszertan segítségével a vállalat képes részletesen mérni és optimalizálni weboldalak, e-mailek és egyéb digitális felületek karbonkibocsátását, anélkül hogy rontaná a felhasználói élményt. Az alapítók célja, hogy a karbontudatosságot a vállalati döntéshozatal szerves részévé tegyék, miközben az optimalizáció révén a cégek csökkenthetik energiaköltségeiket, javulhat a weboldalt látogatók felhasználói élménye és még a kereséseknél is előbbre sorolódhat az adott oldal. Az innovatív technológia az ISO 14 064 által előírt pontosságú adatokat biztosít, ennek köszönhetően precíz adatokat biztosít a vállalatok ESG jelentéseihez, ráadásul képes reálisan, üzleti kompromisszumok nélkül elérhető csökkentési potenciál kimutatására alkalmas, ami azt jelenti, hogy megvalósítható tervek vállalását támogatja. Ez két olyan fontos tulajdonság, ami greenwashing nélkül biztos adatszolgáltatást és vállalásokat garantál a Carbon.Crane ügyfelei számára. Az indulás óta több mint 2 millió URL-t és 20 millió e-mailt mértek le, olyan ügyfeleknek, mint az E.ON, Mastercard, SPAR és MBH. A startupba 2024-ben pedig a STRT Holding is befektetett, mely egy újabb növekedési potenciált jelent a cégnek.

A cég 2024-ben elindította a CarbonClass nevű kezdeményezését, aminek keretein belül az érdeklődő egyetemisták ingyenesen tanulhatnak a digitális karbonlábnyomról, a témával foglalkozó gyakorló szakemberektől. A workshop már országosan elérhető, és több neves magyar egyetemen is megtartottuk; a hallgatóktól és oktatóktól egyaránt nagyon pozitív visszajelzéseket kapunk, amit talán a résztvevők 100%-os ajánlási mutatója érzékeltet legjobban.

Kapcsolódó tartalom

Iratkozz fel hírlevelünkre!

Szeretnél elsőként értesülni az ESG legfrissebb híreiről és trendjeiről? Iratkozz fel hírlevelünkre, és maradj naprakész a fenntarthatóság világában!