A globális járműiparban felértékelődik az elektromobilitás szerepe, az elektromos autók
(EV) piaca várhatóan akár átlagosan csaknem évi 20 százalékkal növekedhet 2030-ig. A
Makronóm Intézet elemzésében azt vizsgálták, hogy mekkora növekedési többletet
adhat az elektromobilitást fókuszba helyező, proaktív gazdaságpolitika. Magyarország
a Kelet és a Nyugat találkozási pontja a járműiparban, de arról is szó volt, hogy Kína
versenyelőnyben van az elektromos járművek gyártásában, és vállalatai az EV-piacon
rekordeladásokat érnek el. Santo Martint, a Makronóm Intézet vezető elemzőjét
Érczfalvi András kérdezte a Trend FM Nap Vendége műsorában.
Az interjúban Magyarország zöld átállása és elektromobilitása kerül középpontba, bemutatva
a főbb trendeket és kilátásokat. A beszélgetés azzal kezdődik, hogy a zöld átállás nemcsak a
járműipart érinti, hanem a teljes energetikai szektort is. A járműipar az egyik legnagyobb
fosszilis energiafelhasználó, és most kezd elektrifikálódni. Az iparág globálisan évente csak
1-2%-kal növekszik, míg az elektromos járművek üzletága 20%-os éves növekedést mutat,
ami óriási potenciált jelent.
Az elektromobilitás mellett a beszélgetés az energiatárolás fontosságát is hangsúlyozza. Az
akkumulátorgyártás az egyik legdinamikusabban fejlődő szektor, évente 27%-os
növekedéssel, bár a piac megtorpanni látszik, a klímaátállási célok és a szigorú határidők továbbra is fennállnak. Elemzők szerint világszerte további 120-150 akkumulátorgyárra lenne
szükség a kereslet kielégítéséhez.
Az interjú során elhangzik, hogy a zöld energiára való átállás szükségessé teszi az
energiatárolást, mivel a szél- és napenergia nem áll folyamatosan rendelkezésre. A hektikus
áramárak és az energiakannibalizmus problémái miatt az energiatárolás kulcsfontosságú a
stabilitás érdekében. Ezért globális verseny indult az akkumulátorgyártás terén, amelyben
Magyarország a negyedik helyen áll világszinten, Európában pedig a második helyen,
Németország után.
Kína sikere is szóba kerül, amely időben kapcsolt az elektrifikációra, és jelentős előnyre tett
szert az elektromos autók terén. Kína 30-40%-os költségelőnnyel tudja előállítani ugyanazt a
minőségű elektromos autót, mint Európa, ami komoly versenyelőnyt jelent. Ez az előny az
európai autógyártók számára problémát jelent, mivel folyamatosan csökken az európai
járművek aránya a kínai piacon.