Bazsó Gábor: „Nem az elektromos autóknak nincs lelkük, hanem a modern autóknak”

A jövő mobilitásáról és az elektromos autók térhódításáról folyó viták közepette egyre világosabbá válik, hogy a közlekedés világa gyökeres átalakuláson megy keresztül. Bazsó Gábor alias Nino Karotta, a „Kávézó a világ végén” című műsor vendégeként, egyértelműen kijelenti: a közlekedés jövője 100%-ban elektromos lesz, a rakéták kivételével. De vajon ez a változás egy természetes fejlődés eredménye, vagy a hagyományok erőszakos eltiprása? 

Miért elkerülhetetlen az elektromos áttörés?

Karotta szerint a közlekedés minden ágában elektromotorok fogják biztosítani a hajtóerőt, de a bonyolultabb és nagyobb járműveknél ez később következik be, főleg az akkumulátorok korlátai miatt. A közúti közlekedésben viszont már most látszik a tendencia: az akkumulátoros autók egyre biztonságosabbak, nagyobbak, gyorsabban tölthetőek és hosszabb élettartamúak lesznek.

villanyhajtás egyszerűsége a belsőégésű motorok bonyolultságával szemben tagadhatatlan. A belsőégésű motorok komplikáltsága és nehéz fenntarthatósága egyértelművé teszi, hogy változásra van szükség. A megoldás vagy az egyszerűbb hagyományos autókhoz való visszatérés lenne, ami nem megoldás, vagy a jobb megoldás keresése, ami az elektrifikáció. Ahogy Karotta fogalmaz: „egyszerűen az a helyzet, hogy az elektromos hajtáslánc annyira komikusan egyszerű ahhoz képest, amennyire a belső égésű mostanra komikusan bonyolult.”.

Sokan úgy érzik, hogy az elektrifikáció elveszi az autózás eddig megszokott formáját. De valójában nem a villanyautóknak nincs lelkük, hanem a modern autóknak. A hajtásból levezethető karakter a hasonló elvárások miatt gyengül. Az autók csendesebbek, károsanyag-kibocsátásuk csökken. Az autózás lényege nem az üzemanyag, hanem az élmények, amiket a használata során szerzünk.

A fizika törvényei és a zöld jövő

végső kimenet az elektromos hajtás lesz, mivel sokkal hatékonyabb. Egy elektromos autóval sokkal kevesebb energiával teszünk meg 100 km-t, mint egy belsőégésű motorossal „Ez nem vélemény, hanem fizikai tény.” – mondja Karotta. Az emberiség nem engedheti meg magának, hogy háromszor annyi energiával végezze el ugyanazt a feladatot. Ráadásul az áram egyre tisztábban keletkezik, és a megújuló energia egyre nagyobb szerepet játszik, az elektromos autók teljes emissziós terhe pedig a harmada a belsőégésű motorosoknak.

technológiai váltások kezdetén az emberek gyakran szkeptikusak és kigúnyolják az újdonságokat – véli Karotta. „A korabeli karikatúrák is ezt mutatják, de a történelem ismétli önmagát. A lovakról való áttéréshez hasonlóan, a belső égésű motoros autózás is megmaradhat hobbinak.”

A Toyota és a hagyományok csapdája

Toyota és más autógyártók nem hisznek az elektrifikációban, de ez tévedés. A Nokia is hasonlóan tévedett a mobiltelefonok terén. A Toyota jelenleg egy közepes villanyautót gyárt, míg hibrid autóik sokkal több energiát fogyasztanak, mint az elektromos autók. A plugin hibridek pedig a legrosszabb megoldást jelentik, mivel egyszerre tartalmazzák mindkét technológia komplexitását. A valós fogyasztásmérő adatok is azt mutatják, hogy a plugin hibridek sokkal többet fogyasztanak a katalógusban szereplő adatoknál.

A kínai előretörés

kínaiak nagyon okosan felismerték az elektrifikációban rejlő lehetőségeket és uralják a piacot. Nem az európai autógyártás legyőzése a céljuk, hanem a saját környezeti problémáik megoldása. A kínai autópiac a legnagyobb a világon, és ott az elektromos autók már a piac felét teszik ki és az ország a világ legnagyobb megújuló energiaiparával rendelkezik.

A fizikai törvények irányítanak

„A fizika törvényei ellen nem lehet harcolni, a hatékonyabb irány felé mozdul el minden.’- mondja Karotta. Ezt lehet ugyan akadályozni, de nem lehet megállítani. Európában jobb élni, de az európai autógyártás „elbalfaszkodta” ezt az átállást, mivel hiányzik a kínaihoz hasonló központi irányítás. Az európai autógyártók a múltban gyökereznek, és nehézséget okoz számukra a váltás és a belső égésű motorokhoz köthető munkahelyek megszűnése is nagy problémát jelent.

Kapcsolódó tartalom
Kapcsolódó cikkek

Kövess minket Facebookon!

Követlek

Iratkozz fel hírlevelünkre!

Szeretnél elsőként értesülni az ESG legfrissebb híreiről és trendjeiről? Iratkozz fel hírlevelünkre, és maradj naprakész a fenntarthatóság világában!