A jövő mobilitásáról és az elektromos autók térhódításáról folyó viták közepette egyre világosabbá válik, hogy a közlekedés világa gyökeres átalakuláson megy keresztül. Bazsó Gábor alias Nino Karotta, a „Kávézó a világ végén” című műsor vendégeként, egyértelműen kijelenti: a közlekedés jövője 100%-ban elektromos lesz, a rakéták kivételével. De vajon ez a változás egy természetes fejlődés eredménye, vagy a hagyományok erőszakos eltiprása?
Miért elkerülhetetlen az elektromos áttörés?
Karotta szerint a közlekedés minden ágában elektromotorok fogják biztosítani a hajtóerőt, de a bonyolultabb és nagyobb járműveknél ez később következik be, főleg az akkumulátorok korlátai miatt. A közúti közlekedésben viszont már most látszik a tendencia: az akkumulátoros autók egyre biztonságosabbak, nagyobbak, gyorsabban tölthetőek és hosszabb élettartamúak lesznek.
A villanyhajtás egyszerűsége a belsőégésű motorok bonyolultságával szemben tagadhatatlan. A belsőégésű motorok komplikáltsága és nehéz fenntarthatósága egyértelművé teszi, hogy változásra van szükség. A megoldás vagy az egyszerűbb hagyományos autókhoz való visszatérés lenne, ami nem megoldás, vagy a jobb megoldás keresése, ami az elektrifikáció. Ahogy Karotta fogalmaz: „egyszerűen az a helyzet, hogy az elektromos hajtáslánc annyira komikusan egyszerű ahhoz képest, amennyire a belső égésű mostanra komikusan bonyolult.”.
Sokan úgy érzik, hogy az elektrifikáció elveszi az autózás eddig megszokott formáját. De valójában nem a villanyautóknak nincs lelkük, hanem a modern autóknak. A hajtásból levezethető karakter a hasonló elvárások miatt gyengül. Az autók csendesebbek, károsanyag-kibocsátásuk csökken. Az autózás lényege nem az üzemanyag, hanem az élmények, amiket a használata során szerzünk.
A fizika törvényei és a zöld jövő
A végső kimenet az elektromos hajtás lesz, mivel sokkal hatékonyabb. Egy elektromos autóval sokkal kevesebb energiával teszünk meg 100 km-t, mint egy belsőégésű motorossal „Ez nem vélemény, hanem fizikai tény.” – mondja Karotta. Az emberiség nem engedheti meg magának, hogy háromszor annyi energiával végezze el ugyanazt a feladatot. Ráadásul az áram egyre tisztábban keletkezik, és a megújuló energia egyre nagyobb szerepet játszik, az elektromos autók teljes emissziós terhe pedig a harmada a belsőégésű motorosoknak.
A technológiai váltások kezdetén az emberek gyakran szkeptikusak és kigúnyolják az újdonságokat – véli Karotta. „A korabeli karikatúrák is ezt mutatják, de a történelem ismétli önmagát. A lovakról való áttéréshez hasonlóan, a belső égésű motoros autózás is megmaradhat hobbinak.”
A Toyota és a hagyományok csapdája
A Toyota és más autógyártók nem hisznek az elektrifikációban, de ez tévedés. A Nokia is hasonlóan tévedett a mobiltelefonok terén. A Toyota jelenleg egy közepes villanyautót gyárt, míg hibrid autóik sokkal több energiát fogyasztanak, mint az elektromos autók. A plugin hibridek pedig a legrosszabb megoldást jelentik, mivel egyszerre tartalmazzák mindkét technológia komplexitását. A valós fogyasztásmérő adatok is azt mutatják, hogy a plugin hibridek sokkal többet fogyasztanak a katalógusban szereplő adatoknál.
A kínai előretörés
A kínaiak nagyon okosan felismerték az elektrifikációban rejlő lehetőségeket és uralják a piacot. Nem az európai autógyártás legyőzése a céljuk, hanem a saját környezeti problémáik megoldása. A kínai autópiac a legnagyobb a világon, és ott az elektromos autók már a piac felét teszik ki és az ország a világ legnagyobb megújuló energiaiparával rendelkezik.
A fizikai törvények irányítanak
„A fizika törvényei ellen nem lehet harcolni, a hatékonyabb irány felé mozdul el minden.’- mondja Karotta. Ezt lehet ugyan akadályozni, de nem lehet megállítani. Európában jobb élni, de az európai autógyártás „elbalfaszkodta” ezt az átállást, mivel hiányzik a kínaihoz hasonló központi irányítás. Az európai autógyártók a múltban gyökereznek, és nehézséget okoz számukra a váltás és a belső égésű motorokhoz köthető munkahelyek megszűnése is nagy problémát jelent.